اخبار داخلی
شماره: 3064
1392/03/26 - 02:40
ارائه روشی نوین برای تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا و بیوتروریسم

محققان دانشگاه تربیت مدرس نسل جدیدی از نانو پروب‌های DNA را برای شناسایی سریع عوامل بیماری زا چون سرطان و تشخیص‌های بیوتروریسم عرضه کردند.

به گزارش بنیان، در روش‌های مرسوم قدیمی برای‌ شناسایی باکتری ‏Pseudomonas syringae‏ از روش‌های بیوشیمیایی و سرولوژیکی ‏استفاده می‌شد. اما به دلیل محدودیت‌های این روش چون هزینه و وقت زیاد، بعد یک مدت طولانی قادر به ‌شناسایی تمام ‏گونه‌های این باکتری نیست و نتایج منفی زیادی را به دنبال داشت.
 
تاکنون عمده روش‌های شناسایی این باکتری بر ‏اساس روش ‏PCR‏ بوده است که بعد از استخراج اسیدهای نوکلئیک از نمونه‌ها، نانو بیوحسگرها با تغییر بازها و تولید ‏سیگنال‌های الکتریکی مفید برای تشخیص سریع، آسان و ارزان در پاتوژن‌های انسانی، حیوانی و گیاهی امکان اتوماتیک کردن سیستم به صورت میکرو تراشه‌ را نیز ایجاد می‌کنند.
 
در این روش همچنین می‌توان از نانو ذرات ‏طلا که خصوصیات فیزیکی و نوری خاصی بعد از متراکم شدن به‌وسیله ژنوم باکتری از خود نشان دهد، در هنگام ‏اتصال آن با اولیگو نوکلئوتید‌های خاص به عنوان‌ شناساگر استفاده کرد.‏
 
در این راستا پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی را اجرایی کردند که در آن نسل جدید نانو پروب‌های‏DNA‏ برای‌شناسایی عوامل بیماری‌زا معرفی کردند.
 
در این پروژه محققان از نوع خاصی از طراحی نانو پروب برای‌شناسایی هوشمند قطعه خاصی از ژنوم باکتری به عنوان مدلی برای ‏مصارف بیوتکنولوژی و درمانی استفاده کردند.
 
به گزارش مهر، این محققان معتقدند با استفاده از این روش می‌توان برای مدل سازی شناسایی انواع عوامل بیماری زا اعم از تشخیص و درمان سریع سرطان، مطالعه بنیادی ‏برای ژنتیک،‌ شناسایی انواع باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک انسانی، حیوانی، گیاهی و مواد غذایی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تشخیصی و ‏حوزه بیوتروریسم که نیاز به تشخیص سریع و آسان قبل از اپیدمی شدن در کل منطقه و یا کشور است، استفاده کرد.‏
 
این پژوهشگران با استفاده از این نوع طراحی توانستند 24 از 26 پاتوار گونه باکتری ‏Pseudomonas syringae‏ را با اختصاصیت ‏بالای 95 درصد کمتر از یک روز و با حساسیت 15 نانو گرم‌ شناسایی کنند. این اختصاصیت و حساسیت قابل مقایسه با روش‌های دیگر ‏نیست.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved